Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2010

ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ ΝΕΟ “ΣΚΑΝΔΑΛΟ” ΜΕ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ “ΕΓΝΑΤΙΑ 3” ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ.

Οι 2 από τους υποψήφιους Δημάρχους της Πάρου που υποστηρίζουν τον «Καλλικράτη», (Βλαχογιάννης – Πρωτολάτη) πανηγυρίζουν για την ένταξη μελετών και έργων της Πάρου στα έργα που θα γίνουν από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ.
Σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) εντάχθηκαν 77 μελέτες και έργα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 180.000.000 Ευρώ. Αμοιβή της Εγνατίας ΑΕ θα είναι το 5%, δηλαδή 9.000.000 Ευρώ που σύμφωνα με την ΕΜΔΥΔΑΣ Κυκλάδων (μηχανικοί του δημοσίου) αντιστοιχεί στη μισθοδοσία 300 τεχνικών υπαλλήλων του Δημοσίου για έναν ολόκληρο χρόνο (Σήμερα στις Κυκλάδες απασχολούνται 110 Μηχανικοί δημόσιοι υπάλληλοι).
Γιατί πανηγυρίζουν όμως;
Γνωρίζουν βέβαια ότι η “Εγνατία 1 και 2” αποτέλεσαν «πεδίο λαμπρό» εξυπηρέτησης μικροκομματικών και προσωπικών συμφερόντων για την ανεξέλεγκτη κατασκευή έργων αμφίβολης χρησιμότητας και ποιότητας, χωρίς ουσιαστικό έλεγχο καθώς ούτε το Δημοτικό Συμβούλιο αλλά ούτε το Επαρχιακό Συμβούλιο αποφάσισαν για το που και ποια έργα πραγματοποιήθηκαν τότε. Δύο άνθρωποι αποφάσισαν για το τι και το που.
Η ανάθεση στην Εγνατία Α.Ε. τότε των έργων, μετά τις πλημμύρες του 2002, έγιναν με την δικαιολογία του κατεπείγοντος των αντιπλημμυρικών έργων. Ανέθεσαν απευθείας, χωρίς δημοπρασία, σε εταιρείες τα έργα (έτσι το Δημόσιο έχασε τις εκπτώσεις) ενώ οι εταιρείες πίεσαν τους ντόπιους εργολάβους για συμπίεση του κόστους και των μεροκάματων, ακόμη και σε βάρος της ποιότητας των έργων. Και τι έγινε στην ουσία; Κυρίως δεκάδες χιλιόμετρα ασφαλτοστρώσεων επί ήδη ασφαλτοστρωμένων δρόμων, κανένα αντιπλημμυρικό έργο, και μόνο για τα μάτια του κόσμου, 3 ½ γεφύρια (μαζί με το περίφημο της Νάουσας που το γκρέμισαν με σφυριά και μπουλντόζες γιατί δήθεν είχε πάθει ζημιές). Και όλοι βέβαια θυμούνται ότι τα έργα έγιναν χωρίς έλεγχο και επίβλεψη από δημόσιο φορέα και κανένας τέτοιος φορέας δεν τα παρέλαβε ποτέ.
Το σκάνδαλο όμως δεν είναι μόνο τοπικό. Η επιλογή της Εγνατία Α.Ε. για έργα και μελέτες του Δημοσίου γίνεται για πολύ συγκεκριμένους λόγους:
  • Είναι πολιτική απόφαση για την απαξίωση αρχικά, συρρίκνωση και σταδιακά κατάργηση των δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών για να οδηγηθεί η τεράστια πίττα των δημόσιων έργων σε εταιρείες τύπου Εγνατία Α.Ε., Κρήτη Α.Ε. που καθ’ υπέρβαση της νομοθεσίας ανάθεσης μελετών και έργων θα μοιράζουν τα έργα στους δικούς τους, σύμφωνα βέβαια με τη σχετική νομοθεσία, “εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στον Κανονισμό της εταιρείας”, δηλαδή «η εταιρεία μπορεί να αναθέσει σε εργολαβικές εταιρείες απ’ ευθείας ή με διαγωνισμό περιορισμένων προσκαλούμενων επιχειρήσεων, επιφυλασσόμενη των διατάξεων του νόμου, χωρίς δέσμευση περί κατώτατων ορίων»… Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κόπτεται στα λόγια για την διαφάνεια…στην περίπτωση της Εγνατίας βέβαια, «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε». Η Εγνατία Α.Ε. εκτός από τις εν κρυπτώ και κατευθυνόμενες αναθέσεις εκτελεί και καθήκοντα προϊστάμενης αρχής και διευθύνουσας υπηρεσίας με αποφάσεις του Διοικητικού της Συμβουλίου που δεν ελέγχεται και δεν λογοδοτεί σε κανέναν, σε αντίθεση με τις τεχνικές υπηρεσίες του δημοσίου που ελέγχονται για την επίβλεψη των έργων που κατασκευάζονται.
  • Προκαλείται αύξηση του κόστους των έργων, αντί για μείωση, καθώς οι απευθείας αναθέσεις καταργούν τους μειοδοτικούς διαγωνισμούς. Ταυτόχρονα οι εταιρείες τύπου Εγνατία Α.Ε. λειτουργούν έξω από τον Δημόσιο Λογιστικό Έλεγχο, με ειδικό δικό τους νομοθετικό πλαίσιο, με διαφάνεια βέβαια …αλλά για τους άλλους.
  • Μειώνονται και ποσοτικά τα δημοπρατούμενα έργα καθώς το αυξημένο κόστος των ανεξέλεγκτων έργων της Εγνατίας Α.Ε. τρώει μεγαλύτερο τμήμα των προγραμμάτων και έτσι γίνονται λιγότερα έργα.
Όλα αυτά δείχνουν ότι η επανεργοποίηση της Εγνατία Α.Ε. στο Αιγαίο (Βόρειο και Νότιο) έχει σαν κύριο στόχο την ιδιωτικοποίηση και παραχώρηση της τεράστιας πίττας των δημόσιων έργων στον Ιδιωτικό Τομέα και τα συμφέροντα του, χωρίς έλεγχο και με σκοτεινές διαδικασίες που είναι ενάντια στα πραγματικά συμφέροντα του τόπου και του λαού μας.
Τρανό παράδειγμα των παραπάνω είναι οι αναθέσεις στην Εγνατία Α.Ε. δύο μελετών:
α) Β' Γυμνάσιο Παροικιάς αμοιβής 400.000 Ευρώ!!
β) Επέκταση Β' Δημ. Σχολείου Παροικιάς αμοιβής 120.000 Ευρώ.
Δηλαδή χωρίς διαγωνισμό θα δοθούν 520.000 Ευρώ για 2 μελέτες από τις οποίες θα προκύψουν οι προϋπολογισμοί των έργων κατασκευής των 2 σχολείων. Από αυτούς τους προϋπολογισμούς η Εγνατία Α.Ε. Θα πάρει 5% για να ΑΝΑΘΕΣΕΙ και ΕΠΙΒΛΕΨΕΙ τα δύο έργα!!
Δηλαδή η εταιρεία έχει "και  το καρπούζι και το μαχαίρι".
Πού είναι η ελεύθερη αγορά και ο υγιής ανταγωνισμός που με τόση θέρμη ευαγγελίζονται;
Όσοι πανηγυρίζουν για την “Εγνατία Α.Ε.” και τον «Καλλικράτη» ας αντιληφθούν ότι παίζουν έμμεσα το παιχνίδι αυτών που ξεπουλάνε την χώρα στα ξένα και ντόπια μεγαλοσυμφέροντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: