Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2012

Τι συμβαίνει στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά;

Μια σύντομη απάντηση προς εκείνους που ενοχλήθηκαν από την εισβολή των εργατών των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας... 
 Σε αυτούς που με τις ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ αποφάσεις, οδήγησαν μια μεγάλη παραγωγική μονάδα σε κλείσμο, και τους εργαζόμενους σε εξαθλίωση.
Της Μαρινίκης Αλεβιζοπούλου
Το 1958 το ελληνικό κράτος παραχωρεί δημόσιες εκτάσεις του Σκαραμαγκά, σε ορισμένες από τις οποίες υπήρχαν ναυπηγεία πριν από τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, στον Σταύρο Νιάρχο.
  Ύστερα από σχεδόν τρεις χρυσές δεκαετίες, ο Νιάρχος δηλώνει την πρόθεση να τα κλείσει. 
 Το 1985, με την κρίση στην ελληνική βιομηχανία, τα ναυπηγεία περνούν στον έλεγχο του κράτους και συγκεκριμένα στην Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Ανάπτυξης. (Η ΕΤΒΑ δημιουργήθηκε το 1964, με σκοπό να συμβάλλει στην ανάπτυξη της ελληνικής βιομηχανίας. 
Τον ιδρυτικό της νόμο υπογράφουν από κοινού ο Ανδρέας Παπανδρέου και ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, ως μέλη της κυβέρνησης Γεωργίου Παπανδρέου. 
 Το 2001, το μεγαλύτερο ποσοστό της ΕΤΒΑ εξαγοράζεται από τον όμιλο Πειραιώς, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο συμμετέχει με 35%). Στον Σκαραμαγκά ναυπηγούνταν και επιδιορθώνονταν κυρίως στρατιωτικά πλοία αλλά και βαγόνια και διαφόρων ειδών πλωτά.
Το 1995 ο τότε υπουργός Βιομηχανίας Κώστας Σημίτης αποφασίζει να ιδιωτικοποιήσει τα ναυπηγεία. Δεν το πετυχαίνει.
  Η Ευρώπη πιέζει να κλείσουν. Ένα χρόνο αργότερα το 50% αγοράζεται από την γερμανική HDW (τον Ιανουάριο του 2005 η εταιρεία εξαγοράστηκε από την Thyssen Krupp) με κλεισμένες από το ελληνικό κράτος συμφωνίες για δουλειές μέχρι το 2010.
  Το 2009 όμως, η εταιρεία δηλώνει ότι επιθυμεί να αποχωρήσει «λόγω μειωμένων εσόδων», αφήνοντας εκκρεμές κι ένα πρόστιμο 20 εκατ. ευρώ για εικονικά τιμολόγια.
Εκτός αυτού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταδικάζει την Ελλάδα για παράνομες εγγυήσεις και κρατικές επιδοτήσεις του παρελθόντος με πρόστιμο ύψους 230 εκατομ. ευρώ, το οποίο με τόκους φτάνει τα 550 εκατομ. ευρώ (από το 1996 το ελληνικό κράτος πριμοδοτούσε τους εκάστοτε ιδιοκτήτες των ναυπηγείων. Συνολικά έχουν δοθεί 3 δισ. ευρώ για… ανάπτυξη).  
Κάπως έτσι φτάνουμε στο 2010.
 Το ελληνικό κράτος είναι ήδη σε κρίση. Το υπουργείο Άμυνας έχει παγώσει τις πληρωμές στο ναυπηγείο, αλλά και τις αναθέσεις. Έτσι τα ναυπηγεία ούτε παραγγελίες από το πολεμικό ναυτικό δέχονται, ούτε όμως αποπληρώνονται από το κράτος.
 Ως χώρα ωστόσο έχουμε προκαταβάλει το 95% των χρημάτων για την αποπληρωμή των υποβρυχίων που είχαμε παραγγείλει στους Γερμανούς.
Το 2010, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πουλάει το 75,1% στην Abu Dhabi Mar (το υπόλοιπο μένει στην ΕΝΑΕ Σκαραμαγκάς). Ο νέος μεγαλομέτοχος δεν αναγνωρίζει το πρόστιμο.
 Η ελληνική κυβέρνηση το επωμίζεται και προσπαθεί να το διαγράψει. Στις 18 Μαρτίου 2010 –εν μέσω βαθιάς κρίσης- ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου και ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας Βαγγέλης Βενιζέλος, αναγνωρίζουν οφειλή ύψους 1,3 δισ. ευρώ του Ελληνικού Δημοσίου προς τα ναυπηγεία (η συμφωνία με τις ιστορικές υπογραφές, όπως γράψαμε στο 1ο κιόλας τεύχος του UNFOLLOW, βρίσκεται στο αρχείο μας).
Στο μεταξύ η ΕΝΑΕ Σκαραμαγκάς είναι νεκρή από παραγωγή, καθώς της έχει απαγορευτεί οποιαδήποτε εμπλοκή σε στρατιωτικά έργα για περίπου 15 χρόνια (Ν.3885/2010 – νόμος που ψηφίστηκε από ΠΑΣΟΚ- ΝΔ-ΛΑΟΣ). 
Οι εργάτες είναι απλήρωτοι. 
Και η Ελλάδα παραγγέλνει φρεγάτες και υποβρύχια από τη Γερμανία και τη Γαλλία, προς 4 δισ. Κάπου εδώ, σας θυμίζω τη φράση του Ντανιέλ Κον Μπετίτ στο Ευρωκοινοβούλιο: «Είμαστε υποκριτές. Δανείζουμε την Ελλάδα για να αγοράζει τα όπλα μας»…
Εξακολουθούν να μας φταίνε οι εργάτες που εισέβαλαν στο Υπουργείο Άμυνας;
 


Το UNFOLLOW 10 κυκλοφορεί
σε όλη την Ελλάδα και στην Κύπρο.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: