Ένα άρθρο, που μας ενδιαφέρει......
Η ελληνική εφεύρεση «σκοντάφτει» στον σκόπελο της γραφειοκρατίας και των οικονομικών συμφερόντων .
Σε χρόνια δύσκολα για την Ελλάδα του μνημονίου οι νησιώτες μας εφοδιάζονται το νερό με υδροφόρα πλοία , το κόστος για το κράτος κυμαίνεται στα 11 ευρώ το κυβικό μέτρο.
Η φθηνότερη λύση θα μπορούσε να είναι η Υδριάδα που έχουν κατασκευάσει Ελληνικοί φορείς με επικεφαλής ομάδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Πρόκειται για μια πρότυπη σε παγκόσμιο επίπεδο πλωτή μονάδα αφαλάτωσης που παίρνει την ενέργειά της από ενσωματωμένη
ανεμογεννήτρια και φωτοβολταϊκή συστοιχία. «Το κόστος λειτουργίας της είναι μόνο 0,3 ευρω το κυβικό μέτρο» τόνισε ο ηλεκτρολόγος –μηχανικός Α. Βατίστας, μέλος της ομάδας σχεδιασμού .
Επικεφαλής του προγράμματος είναι ο κ. Νικήτας Νικητάκος, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου που μαζί με τους συνεργάτες του Δρ. Θ.Λίλα και Α.Βατίστα έχουν καταφέρει να πραγματοποιήσουν το πρόγραμμα που θα έπρεπε να είναι ο «απόλυτος στόχος» για την νησιωτική Ελλάδα.
Το κόστος του νερού ( η πληρωμή γίνεται από την γενική γραμματεία Αιγαίου ) με τη σημερινή κατάσταση παραδέχονται πολλοί ότι είναι δυσβάστακτο , αναρωτιούνται όμως γιατί δεν εξοικονομούμε χρήματα που είναι απαραίτητα στους δύσκολους καιρούς μας?
Άραγε οι τοπικές κοινωνίες θα πιέσουν για φθηνές λύσεις πριν είναι αργά?
Στην ερώτηση αν κάποιος δήμος έδειξε ενδιαφέρον για την ελληνική εφεύρεση? ο κ. Βατίστας μας απάντησε:
«Οι δήμοι στα νησιά όπως σας είπα πιέζονται από τα υπουργεία κατά καιρούς να βάλουν κλασσικές αφαλατώσεις (που θα χρηματοδοτούσε το υπουργείο), ή να συμφωνήσουν με την ΕΥΔΑΠ ή άλλες λύσεις που κατά καιρούς εμφάνιζαν τα υπουργεία. Οι δήμοι δεν έχουν λεφτά και από την στιγμή που το υπουργείο τους λέει ότι η δική του λύση θα χρηματοδοτηθεί, εγκλωβίζονται. Γνωρίζουν όμως ότι τίποτα δεν γίνεται. Αυτό που δεν ξέρουν και τους το κρύβουν είναι πόσο θα κοστίζει στους νησιώτες το νερό τα προσεχή χρόνια. Σε κατ΄ ιδίαν συζητήσεις αλλά και όποτε ζητήθηκε από το υπουργείο αν υπάρχει ενδιαφέρον να εκφραστεί, πάρα πολλοί δήμοι το εξέφρασαν.
«Από τις αρχές του 2009 υπήρξε η πρώτη διαβούλευση για λύση στην υδροδότηση των νησιών. Ακολούθησαν άλλες δυο διαβουλεύσεις (με τελευταία τον Οκτώβριο του 2011) από τα αρμόδια υπουργεία χωρίς να γίνεται τίποτα» επεσήμανε ο κ. Βατιστας.
Όλα αυτά τα χρόνια επανειλημμένα υπήρξε (και υπάρχει) ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επενδυτών για κατασκευή συστημάτων τύπου ΥΔΡΙΑΔΑΣ για κάλυψη αναγκών σε νερό, αλλά δεν υπήρχε (ούτε ακόμα υπάρχει) ανοικτή αγορά στην Ελλάδα για αυτό, λόγω της εμπλοκής του υπουργείου και των παραπάνω αναφερομένων στρεβλώσεων.
Ο κ. Βατίστας συνοψίζοντας εκφράζει τις παρακάτω διαπιστώσεις
- πρώτον κωλυσιεργούν και διατηρείται το ισχύον καθεστώς με την πανάκριβη μεταφορά νερού
- δεύτερον προωθούν λύσεις που θα έχουν μεγάλο κόστος για τους καταναλωτές (και μεταφορά νερού)
- τρίτον δεν λένε ούτε δεσμεύονται για το κόστος που θα έχει το νερό (μερικοί μιλάνε για αλγοριθμους που θα προσδιορίζουν την τιμή, δηλαδή μη προβλέψιμα πράγματα)
- αγνοούν τις μελέτες της Ε.Ε. και άλλων φορέων και όχι μόνο δεν δίνουν κίνητρα αλλά μπλοκάρουν και την ανάπτυξη Ελληνικών λύσεων Οικολογικών αφαλατώσεων που βασίζονται σε ΑΠΕ, όπως η ΥΔΡΙΑΔΑ.
- δεύτερον προωθούν λύσεις που θα έχουν μεγάλο κόστος για τους καταναλωτές (και μεταφορά νερού)
- τρίτον δεν λένε ούτε δεσμεύονται για το κόστος που θα έχει το νερό (μερικοί μιλάνε για αλγοριθμους που θα προσδιορίζουν την τιμή, δηλαδή μη προβλέψιμα πράγματα)
- αγνοούν τις μελέτες της Ε.Ε. και άλλων φορέων και όχι μόνο δεν δίνουν κίνητρα αλλά μπλοκάρουν και την ανάπτυξη Ελληνικών λύσεων Οικολογικών αφαλατώσεων που βασίζονται σε ΑΠΕ, όπως η ΥΔΡΙΑΔΑ.
Η Υδριαδα έμεινε στα λόγια
Το Ιούλιο του 2008 η τότε ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κατερίνα Μπατζελή , πρώην υπουργός Γεωργίας με ερώτηση της ζητούσε από την ευρωπαϊκή επιτροπή να μάθει αν προτίθεται να προωθήσει την αφαλάτωση ως βασική δράση αλλά και να ελέγξει την αποτελεσματικότητα τέτοιων πρακτικών.
Στην απάντηση που έλαβε από τον τότε ευρωπαίο επίτροπο για θέματα περιβάλλοντος Σταύρο Δήμα αναφέρενταν ότι η αφαλάτωση θεωρείται όλο και περισσότερο ως ενδεχόμενη λύση στην Ευρώπη. Επικαλούμενος τα προσωρινά αποτελέσματα δυο ερευνών συνάγεται ότι η αντιμετώπιση της λειψυδρίας με την αφαλάτωση και μόνο, αν βασίζεται στις παραδοσιακές τεχνολογίες μπορεί να αυξήσει την ενεργειακή κατανάλωση κατά 15 -50% σε κάποιες μεσογειακές χώρες. Αναφερόμενος στην πλωτή οικολογική μονάδα αφαλάτωσης που δημιουργήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ο κ. Δήμας ανέφερε στην απάντηση του ότι μελετώνται σχέδια για την εγκατάσταση του πρωτότυπου αυτού συστήματος σε μια σειρά νησιών.
-Κυριότερα Πλεονεκτήματα της Υδριάδας
Αυτόνομη Οικολογική λειτουργία με 100% ΑΠΕ χωρίς χημική επιβάρυνση
• Εύκολη μεταφορά στο τόπο λειτουργίας.
• Δυνατότητα κάλυψης των αναγκών των νησιών.
• Μειωμένο κόστος σύνδεσης των μονάδων παραγωγής ενέργειας καιαφαλάτωσης, καθώς δεν έχουμε δίκτυο μεταφοράς
• Ελαχιστοποίηση εξόδων εγκατάστασης.
• Ελαχιστοποίηση όχλησης στους κατοίκους.
• Δεν απαιτεί έργα με περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις, όπως η διάνοιξη δρόμων, η θεμελίωση ανεμογεννητριών, και τέλος η μεταφορά ενέργειας ή νερού στο τόπο αφαλάτωσης.
• Τα προβλήματα χρήσης γης, οι αντιδράσεις κατοίκων, και θέματα ασφάλειας που καθυστερούν την εφαρμογή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα είναι πολύ πιο περιορισμένα, αφού δεν θα είναι μόνιμη κατασκευή αλλά
θα είναι δυνατή η μετακίνησή της σε άλλο μέρος αν αυτό χρειαστεί.
• Δυνατότητα μεγέθυνσης του συστήματος χωρίς προβλήματα εγκατάστασης
• Ελάχιστη Συντήρηση – Μείωση επικαθίσεων
• Μέγιστη Ανάκτηση ενέργειας
• Ελαχιστοποίηση κόστους παραγόμενου νερού
• Άριστη ποιότητα νερού
-Σήμερα σε ποια κατάσταση βρίσκεται η ΥΔΡΙΑΔΑ ?
«Σε μια απίστευτη οικονομική πίεση, χωρίς έσοδα απο πουθενά τόνισε ο κ. Βατιστας το να συντηρούμε την ΥΔΡΙΑΔΑ και ταυτόχρονα να διατηρούμε τις διεθνείς πατέντες της (που συνέπαγεται τεράστιο για εμάς κόστος) είναι πραγματικός άθλος. Φαντάσου ένα πλοίο μέσα στην θάλασσα 6 χρόνια χωρίς χρήματα και να αντιμετωπίζει κάθε καιρό και να συνεχίζει να υπάρχει. Αυτή είναι πάντως μια ακόμα απόδειξη της αξιόπιστης αυτης λύσης. Πλωτή ανεμογεννήτρια 5 χρόνια στο Αιγαίο, χωρίς χρήματα για συντήρηση, εκτεθειμένη σε κάθε καιρό και συνεχίζει να λειτουργεί».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου